خلاصه درس یک دینی یازدهم رشته های ریاضی و تجربی

صفحه 1
» هدف کلی درس : درک نیازهای بنیادین انسان و ناتوانی عقل بشری در پاسخ گویی کامل به این نیازها «
» خالصة درس اوّل » هدایت الهی « دین و زندگی ) 2 ( پایة یازدهم رشته های ریاضی فیزیک و علوم تجربی «
* مایة حیات و اساس زندگی در این جهان←آب، نعمت بی نظیر خداوند، جلوة زیبایی و طراوت، مظهر پاکی و زاللی و عامل ادامة حیات است. 
در نبود آب، از آواز دلنشین پرندگان، طراوت و سرسبزی درختان و تبسّم گل های زیبا و رنگارنگ طبیعت اثری نخواهد بود. 
* آیة » وَجَعَلنامِنَ الماءِ کُلَّ شَیءٍ حَی ٍّ « ترجمه : و هر چیز زندهاى را از آب پدید آوردیم. ) انبیاء 30 ( 
* آیة » لِنُحیِیَ بِهِ بَلدَةً مَیتًا « ترجمه : تا به وسیله آن سرزمینى پژمرده را زنده گردانیم. ) فرقان 49 ( 
این آیات بیان می کنند که آب مایة حیات و اساس زندگی در جهان است. انسان با آب نیازهای طبیعی و جسمی خود را بر طرف می کند و آب حیات
بخش جهان مادی و زندگی انسان است. 
* مایة حیات زندگی ابدی انسان←مایة حیات ابدی انسان » ایمان « است و حیات روح انسان، در ایمان و عمل صالح است و خداوند و انبیا هم مردم
را به همان دعوت کردهاند و شرط ایمان واقعى، اجابت کردن دعوت خدا و رسول است. 
* آیة » یا اَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا استَجیبوا لِلٍّهِ وَ لِلرَّسولِ اِذا دَعاکُم لِما یُحییکُم « ) انفال 24 ( 
ترجمه : ای کسانی که ایمان آورده اید، دعوت خدا و پیامبر را بپذیرید؛ آن گاه که شما را به چیزی فرامی خواند که به شما زندگی حقیقی می بخشد. 
پیام آیه : پذیرش دعوت خدا و پیامبر، دین و دستورات الهی از آن جهت حیات بخش روح انسان است که پاسخ گوی نیازهای بنیادین انسان می باشد. 
* هدایت←راهنمایی کردن و رساندن هر موجودی به غایت و مقصودی که در پیش دارد. 
* انواع هدایت :
الف ( هدایت الهی ) هدایت عام، هدایت عمومی، هدایت تکوینی ، هدایت غریزی ( ←یعنی راهنمایی کردن خداوند و رساندن هر موجودی به غایت 
و مقصودی که در پیش دارد.
ب ( هدایت تشریعی ←یعنی هدایت انسان به وسیلة پیامبران 
* آیة » رُسُلًا مُبَشِّرینَ وَ مُنذِرینَ لِئَلٍّا یَکونَ لِلنٍّاسِ عَلَی اهللِ حُجَّةٌ بَعدَ الرُّسُلِ « )نساء 165 ( 
ترجمه : رسوالنی ) را فرستاد ( بشارت دهنده و انذار کننده باشند، تا بعد از آمدن پیامبران، برای مردم در مقابل خدا، دستاویز و دلیلی نباشد.
این آیه به هدایت تشریعی اشاره دارد؛ یعنی خداوند با ارسال پیامبران و نشان دادن راه سعادت به مردم، راه بهانه گیری را بسته است و حجت را بر بندگان تمام کرده
است. این آیه با سخن امام کاظم ) ع ( اتباط مفهومی دارد. امام کاظم ) ع ( به شاگرد برجسته خود، هشام بن حکم که فرمود : ای هشام، خداوند رسوالنش را به سوی
بندگان نفرستاد، جز برای آن که بندگان در پیام الهی تعقل کنند. کسانی این پیام را بهتر می پذیرند که از معرفت برتری برخوردار باشند و آنان که در تعقل و تفکر
برترند، نسبت به فرمان های الهی داناترند و آن کس که عقلش کامل تر است، رتبه اش در دنیا و آخرت باالتر است.
ج ( هدایت ویژة انسان ←یعنی هدایت به کمک عقل و فکر؛ انسان، ابتدا دربارة هرکاری تفکر می کند، اگر تشخیص داد که آن کار مفید است،آن را 
انتخاب می کند. خداوند برنامة هدایت انسان را که در برگیرندة پاسخ به سؤاالت بنیادین است، از طریق پیامبران می فرستد، تا انسان با تفکر در این
برنامه، با اختیار خود این برنامه را انتخاب کند و در زندگی به کار بندد و به هدفی که خداوند در خلقت او قرار داده است، برسد. 
* عامل پیدایش مکاتب بشری ← احتیاج دائمی انسان به داشتن برنامه ای که بتواند پاسخ گوی نیازهای انسان باشد و سعادت بشر را تضمین کند، سبب
شده که در طول تاریخ همواره شاهد ارائة برنامه های متفاوت و گاه متضاد از جانب مکاتب بشری باشیم.
* انواع نیاز های انسان
الف : مشترک با سایر موجودات←مانند نیاز های طبیعی و غریزی که خداوند پاسخ به این نیازها را در عالم طبیعت آماده کرده و قدرت آگاه شدن از
آن ها را نیز به انسان داده است. مانند نیاز به آب، هوا، غذا و پوشاک و . . . 
ب : نیازهای خاص انسان ) برتر، بنیادین، اساسی، اصلی، معنوی، فرا طبیعی